Digitale hulpmiddelen in de zorg

Zie je het voor je? Tessa de robot die je eraan herinnert dat het tijd is voor je medicijnen. Of de Happybot die vraagt hoe het met je gaat. Hilko Osterloh, cliënt bij RIBW AVV is enthousiast. Het liefst gaat hij er vandaag nog mee aan de slag. “Deze digitale zorginnovaties maken je zelfstandiger en bieden gezelschap. Ik ben ervan overtuigd dat ze cliënten verder helpen.” 

“Ik vind het geweldig om nieuwe dingen te ontdekken. Dus toen ik de vraag kreeg om mee te denken over digitale vernieuwing in de zorg, greep ik mijn kans. Op een voorlichtingsmiddag in Velp, dook ik samen met medewerkers van RIBW AVV en andere cliënten in de digitale wereld. Van robots tot VR-brillen: wat is er al veel mogelijk!”

Tessa als maatje
"Wat me het meest is bijgebleven? Robot Tessa en de Happybot. Die zou ik graag zelf willen proberen. Tessa staat als maatje naast je. Zij herinnert je aan de belangrijke taken op een dag. Druk je op de rode, oranje of groene knop van Happybot, dan registreert hij jouw gevoel. Zo krijg je beter zicht op hoe je je de afgelopen tijd voelde. Ook leer je verbanden zien. Ging het minder goed omdat het bewolkt en regenachtig was? Of had het toch een andere reden?’’

Koudwatervrees
“Digitalisering biedt voor iedereen kansen. Al snap ik best dat mensen koudwatervrees of vooroordelen hebben. Goede voorlichting is belangrijk, je moet weten wat je wel en niet kunt verwachten. Maar mijn belangrijkste tip: probeer het gewoon, onderzoek of het je kan helpen. Ik denk dat we nog aan het begin staan. Over twintig jaar kan ik aan een robot vragen om een kopje koffie, of een goeie mop. Of misschien voeren we samen een goed gesprek. Het zou zo maar kunnen.”