Sparren over cliëntwaardering

Yvonne de Kort is adviseur kwaliteit, Monique Reijmer medewerker begeleiding bij RIBW Arnhem & Veluwe Vallei. Ze hebben soms contact over een incidentmelding of een ander kwaliteitsvraagstuk. Dit keer treffen ze elkaar om te sparren over cliëntwaardering.

“Voor mij gaat cliëntwaardering vooral over het goede gesprek hebben met een cliënt,” zegt Yvonne. “Gewoon tijdens een begeleidingsgesprek of de evaluatie van het zorgplan. Het tevredenheidsonderzoek dat we eens in de zoveel tijd doen onder alle cliënten, is een waardevolle aanvulling hierop.” Monique knikt: “Ik probeer hier ook ruimte voor te maken, zodat cliënten kunnen zeggen waar ze tegenaan lopen. Eerlijk gezegd word ik zelf ook blij als een cliënt zegt tevreden te zijn over de begeleiding. Die persoonlijke waardering zegt ook iets over hoe tevreden een cliënt is.” 

Waarden
“Zeker! Daarom willen we er ook naartoe werken dat we in het tevredenheidsonderzoek nog meer gaan doorvragen naar waarden die voor cliënten belangrijk zijn,” gaat Yvonne verder. “Om dat goed te kunnen doen is mogelijk een andere manier van meten nodig dan alleen een vragenlijst. We gaan hierover met andere organisaties, collega’s en bijvoorbeeld de cliëntenraad in gesprek.”

Dezelfde motivatie
“Wat goed dat we dat zo aanpakken,” antwoordt Monique. Overigens denk ik dat cliënten misschien wel hetzelfde belangrijk vinden als wij medewerkers. Als ik als begeleider iets heb kunnen betekenen voor iemand, hoe klein ook, dan geeft me dat gewoon een goed gevoel.” Yvonne: “Heel herkenbaar. Als adviseur zit ik meer op afstand, maar uiteindelijk doe ik mijn werk voor cliënten met dezelfde motivatie.”