De wereld om ons heen wordt in hoog tempo digitaler. Ook RIBW Arnhem & Veluwe Vallei beweegt mee met deze ontwikkeling. Digitale innovaties die zich bewijzen, passen we toe in ons werk. Daarom krijgen cliënten en medewerkers de tijd om zorgtechnologie uit te proberen.
Nieuwsgierig kijken de dames naar de spullen die de ambassadeurs zorgtechnologie op tafel leggen. Die tafel staat in de fraaie en ruime kamer waar in Huize Kohlmann de dagbesteding plaatsvindt. Activiteitenbegeleider Esther Rozendaal nam het initiatief voor de ontmoeting deze ochtend. Zij wilde graag de VRelax tijdens de dagbesteding uitproberen. Ambassadeurs zorgtechnologie Willemijn van Outvorst en Marieke Wijers zijn niet met lege handen gekomen. Ze hebben de VRelax, Moofie, Robotmaatje en robotkat en -hond meegenomen om uit te proberen.
De dames popelen om de spullen uit te proberen. Als eerste zetten ze de VRelax op, een VR-bril die kan worden ingezet om te ontspannen. “Zo kom ik nog eens ergens”, reageert een cliënt ad rem als zij zich door de VR-bril tussen de husky’s in de sneeuw waant. Daarna laat Esther de Moofie zien. In een oogwenk komt de groep in beweging. Roeien, deze vuist op deze vuist, oefeningen om soepel te blijven: iedereen doet mee. Ook de robothuisdieren maken veel los bij cliënten. Esther is blij met alle enthousiaste reacties. “Ik ga de VRelax en Moofie integreren in mijn dagbestedingsprogramma. En de robotkat en -hond zijn ook blijvertjes, want ze dragen bij aan de huiselijke sfeer die ik wil creëren.”
Enthousiast
Het is een drukke dag voor de ambassadeurs, want ‘s middags gaan ze ook nog naar een locatie aan de Waterstraat in Velp. Hier proberen ze al een tijdje zorgtechnologie uit. Zo heeft ambulante cliënt Dorien zowel de Somnox-slaaprobot als de daglichtbril uitgeprobeerd. Zij is heel enthousiast. “Wanneer ik spanning ervaar, pak ik de Somnox. Dit zorgt ervoor dat mijn spanning zakt.” Cliënt André is een echte muziekliefhebber. Hij danst samen met Willemijn op de muziek van de InmuDance en Marieke toont hem de OERRadio.
Pop-uplabs
Dankzij de ambassadeurs kunnen medewerkers en cliënten op steeds meer locaties kennismaken met zorgtechnologie. Willemijn: “We gaan naar locaties om collega's en cliënten te inspireren. Tijdens pop-uplabs kunnen zij zien wat er zoal beschikbaar is en zelf zorgtechnologie uitproberen. Het helpt dat wij zelf ook midden in dit werk staan. Er is zo veel mogelijk: voor elke cliënt is er wel iets passends.” Marieke: “Ik vind het heel mooi om al die reacties te zien. De meeste cliënten zijn superenthousiast en nieuwsgierig. Als mensen de spullen in handen krijgen, gaat het veel meer leven. Dat verlaagt de drempel om zorgtechnologie in te zetten.” Marieke en Willemijn staan er niet alleen voor. Ze hebben inmiddels hulp gekregen van enkele nieuwe ambassadeurs zorgtechnologie.
Uitleen digitale hulpmiddelen
Experimenteren is belangrijk bij de acceptatie van digitale innovatie. Daarom zijn we begin 2024 op kleine schaal gestart met een uitleen voor digitale hulpmiddelen. Deze hulpmiddelen worden uitgeleend om te proberen. Als een cliënt er baat bij heeft, is aanschaf mogelijk mits er financiering beschikbaar is.
Medewerkers en cliënten die zorgtechnologie willen uitproberen of een pop-uplab willen aanvragen, kunnen contact opnemen met het innovatieteam via innovatie@ribwavv.nl.
Aan de slag met digitale innovatie
Digitale innovatie is noodzakelijk als we nu en in de toekomst goede, betaalbare zorg van kwaliteit willen blijven leveren. Zorgtechnologie biedt mooie kansen: digitale middelen kunnen cliënten zelfredzamer maken en medewerkers ontlasten. Bovendien willen we mensen ook in de online wereld kunnen begeleiden als dat nodig is. We gaan daarom de komende jaren aan de slag met digitale innovatie. Om dit te doen op een manier die past bij onze zorg en organisatie, hebben we een visie opgesteld. Dit hebben we samen met medewerkers, cliënten en management gedaan. “De visie biedt een doel op langere termijn en voorkomt dat we zomaar iets doen”, zegt Ciska Rouw, programmamanager digitale innovatie en daarmee een van de kartrekkers. “Ook helpt het ons om uit het omvangrijke aanbod aan zorgtechnologie keuzes te maken die passen bij onze zorg en organisatie.”
Nieuwe inzichten
Een van de voordelen van digitale innovatie is dat het tot nieuwe inzichten leidt. Zo kunnen medewerkers met een VR-bril in het hoofd van een verward persoon kruipen en hem beter leren begrijpen. Of ze mogen meelezen wanneer cliënten een online dagboek bijhouden, zoals kan met de app Emogy. Ciska: “Een cliënt van een andere zorgorganisatie gaf via Emogy elke dag op dezelfde tijd aan dat ze onrustig werd. Daardoor werd voor haar begeleiders een patroon zichtbaar. Ze werd onrustig, omdat ze niet van tevoren wist wat ze ging eten. Een probleem dat simpel op te lossen was.” Dit laatste is een voorbeeld van datagericht werken. Dankzij data krijg je meer info over de ondersteuningsbehoefte van cliënten. Hiermee kunnen we de zorg doelmatiger en passender inrichten. Binnenkort start een proef met Emogy. We onderzoeken of de app meer inzicht geeft in energie en stemming en tot steeds beter passende adviezen voor de cliënt leidt. Marieke: “Ook kun je dankzij deze data in een begeleidingsgesprek concretere vragen stellen dan die algemene vraag: hoe gaat het?”
Kennisuitwisseling
RIBW Arnhem & Veluwe Vallei experimenteert niet op een eilandje met digitale innovatie, want elke zorgorganisatie in Nederland is ermee bezig. Ciska: “Daardoor hoeven we het wiel niet zelf uit te vinden. We hebben veel contacten met andere zorgorganisaties en er vindt veel kennisuitwisseling plaats. Met RIBW Nijmegen & Rivierenland bijvoorbeeld. Ook wordt er regionaal steeds meer samengewerkt. Zorgorganisaties begrijpen dat ze niet alleen kunnen innoveren en delen veel met elkaar, net zoals wij onze ervaringen met anderen delen. Zo komen we samen verder.”