Proef de sfeer
Een werkdag van Kim (collega team BuKa)
Onze collega Kim werkt binnen team BuKa als Nacht/Avond/Weekend Coördinator. Zij vertelt je graag meer over hoe een dienst eruit ziet. Benieuwd? Lees dan vooral verder!"Om 17.00 uur start ik mijn dienst en lees ik mijn mail door. Ik deel het kantoor met de collega’s van locatie Klein Zwitserland in Wolfheze en kan van hen ook horen hoe het met de cliënten en collega’s op de locatie gaat. Vervolgens lees ik de overdracht terug van de afgelopen dagen. Zo weet ik welke belangrijke meldingen zich hebben voorgedaan en waar mogelijk nog een vervolg op moet komen. Gemiddeld krijg je tussen de 5 en 20 meldingen per dienst, maar de meeste telefoontjes kunnen telefonisch afgehandeld worden."
Telefonisch contact
"Ik word al vrij snel gebeld door een oudere dame die enorm angstig is. Door even goed te luisteren, haar te kalmeren en samen op zoek te gaan naar wat ze kan doen om afleiding te vinden, kan de cliënt weer verder. Even later word ik gebeld door een jongere cliënt met somberheidsklachten. Ook hier bied ik een luisterend oor en geef ik advies. Na deze telefoontjes rapporteer ik de gesprekken en zet ik ze weg in de oproeplijst. Ik stel betrokken begeleiders op de hoogte en vraag, wanneer nodig, om een vervolgactie bij de betreffende cliënt."
Naar een locatie
"Rond 20.00 uur word ik gebeld door een ambulante cliënt die forse suïcidale uitingen doet. Omdat er niemand in de buurt is die deze cliënt nu op kan vangen, besluit ik er naartoe te gaan. Het gaat niet goed met de cliënt en ik besluit de crisisdienst te bellen voor een beoordeling. De crisisdienst blijkt erg druk te zijn, maar gelukkig is het rustig en kan ik bij de cliënt blijven. De crisisdienst beoordeelt even later dat opname helaas niet passend is. Gelukkig blijkt uiteindelijk dat er een familielid is bij wie de cliënt een nacht terecht kan om bij te komen. Ik ga vervolgens weer terug naar kantoor."
Contact met collega’s
"Je werkdagen zijn heel divers. Zo belde een medewerker mij dat een cliënt sinds gisteren al niet is gezien en zij geen contact met de cliënt kan krijgen. Naar aanleiding van het protocol (dat ook een leidraad vormt tijdens onze diensten) is het advies gegeven om de cliënt als vermist op te geven bij de politie. Ook zijn er situaties waarbij een collega belt, omdat het onrustig is op de groep en even wil sparren over hoe hij of zij de situatie verder kan aanpakken. Maar denk bijvoorbeeld ook aan een weekenddag waarbij je 's morgens gebeld wordt door een collega dat een andere collega zich ziek heeft gemeld, waardoor je contact legt met de uitzendbureaus om de dienst voor die dag op te vullen."
Eind van de dienst
"Om 23.00 uur wordt mijn dienst overgenomen door mijn BuKa-collega die de nachtdienst tot 8.00 uur draait. Het is fijn deze overdracht fysiek te kunnen doen, zodat ik meteen mijn handelwijze even toets. Ik klets nog wat na met mijn collega om met een voldaan gevoel naar huis te gaan."
De weekend dagdienst loopt van 7:45 - 15:45 uur, waarbij om 15:30 de avonddienst komt en je een kwartier ruimte hebt voor een overdracht.
Iedere dienst is anders
De ene keer krijg je nauwelijks meldingen en kun je jouw werktijd meer zelf indelen, met bijvoorbeeld extra teamtaken waar je eerder geen tijd voor had. De andere keer heb je een drukke dienst en ben je bijvoorbeeld meer aan het rijden naar meldingen. Dit maakt dat je enorm veel locaties, cliënten én collega's spreekt. Helemaal alleen hoef je het niet te doen. Op locatie Klein Zwitserland zijn er altijd wel collega's met wie je kan sparren en die bij echte drukte ook even de telefoon van je over kunnen nemen, zodat jij je kan richten op de acute casus. Daarnaast is er een dienstdoende manager waar je altijd mee kunt afstemmen.